[ Pobierz całość w formacie PDF ]
8VS+PSX-R
Cena [z³]
7100
Dystrybutor
INTRADA
Wykonanie i komponenty
Charakterystyczna konstrukcja Cyrusa, dobre elemen-
ty, zewnêtrzny zasilacz.
ocena
bardzo dobra
Laboratorium
Wysokie szumy i dokuczliwa trzecia harmoniczna, nis-
ki wspó³czynnik t³umienia, brak poprawy po do³¹cze-
niu PSX-R-a.
ocena
dostateczna+
Brzmienie
G³adkie, analogowe, pe³ne i koherentne.
ocena
bardzo dobra
ocena wa¿ona
(4,6) dobra+
kwiecieñ 2005
HI-FI
23
Wokó³ ga³ki si³y g³osu
umieszczono diody, które u³atwiaj¹
odczyt poziomu.
O
D
S
£
U
C
H
d pierwszych taktów jasne by³o, ¿e Cyrus
Ojest doskonale “pouk³adany”. Morrison z p³y-
ty The Doors The Best (Warner Music Taiwan
MD-0404, HDCD/gold) wreszcie od¿y³. Materia³
Portishead (Dummy, Go!Beat 828 553-2) zosta³
bardzo ³adnie potraktowany. Hammond i g³os
z utworu It could be Sweet by³y wyodrêbnione,
nie nakrywa³y siê wzajemnie, pomimo ¿e znajdu-
j¹ siê w jednej osi. Ka¿dego kolejnego utworu
s³ucha³o siê z rosn¹c¹ frajd¹. G³os Cassandry
Wilson (Belly of the Sun, Blue Note 35072 2) mia³
naturaln¹, nieco chrapliw¹ barwê i lekko nosowy
tembr. I ponownie bardzo ³adna harmonia poja-
wi³a siê w przypadku p³yty Nine Objects of Desire
Suzanne Vegi (A&M Records 540583), której
ciep³y g³os ³adnie wspó³gra³ z dynamicznymi, ale
równie¿ nieco ciep³ymi uderzeniami perkusji.
O ile jednak Vega wymaga nieco ciep³a, o tyle
p³yta Sinatry Sinatra Sings Gershwin (Columbia/
Legacy 5078782) przede wszystkim precyzji. Nie
by³a ona mistrzowska, ale braki zosta³y zamasko-
wane pe³n¹ palet¹ barw. G³os m³odego Sinatry
wibrowa³, zaœ towarzysz¹ca mu tr¹bka mia³a nie-
co wiêcej “cia³a” ni¿ z Pliniusa czy Coplanda.
I w tym przypadku trzeba by wybieraæ pomiêdzy
precyzyjn¹ lokalizacj¹ i blaskiem Coplanda, lub
lekkim przybli¿eniem instrumentu do s³uchacza
i mocniej nasycon¹ barw¹ Cyrusa.
Równie trudnym sprawdzianem jest p³yta
z madryga³ami Monteverdiego Ottavo Libri dei
Madrigali (Opus 111, OPS30-187). Œpiewaków s³y-
chaæ by³o, jakby siê siedzia³o w 15 rzêdzie przed
podwy¿szeniem, na którym, w pó³okrêgu, stanê-
li. DŸwiêk by³ g³adki, przyjemny, ale z dostatecz-
n¹ iloœci¹ informacji, aby na chwilê “zawiesiæ”
zmys³ krytyczny i wczuæ siê ca³ym sob¹ w kolej-
ne utwory.
Dlaczego wiêc tañszy model “6” nieco mnie
rozczarowa³? OdpowiedŸ dostarczy³o od³¹czenie
zasilacza (wszystkie powy¿sze uwagi dotycz¹
kombinacji z pod³¹czonym PSR-X-em). Ogólny
kwiecieñ 2005
Czułość (dla maks. mocy) [V]
0,24/0,24*
Stosunek syg./szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB]
72/72*
Dynamika [dB]
89/89*
Zniekształcenia THD+N (1W, 8Ω, 1kHz) [%]
0,145/0,146*
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4Ω)
11/11*
* - Zasilacz PSX-R
Kontrast miêdzy du¿ym zasilaczem a niewielkimi elementami
monta¿u powierzchniowego.
24
8
72/72*
63/64*
2 K
1 K
121/121*
101/108*
Rys. 1. Pasmo przenoszenia
Rys. 2. Zniekształcenia harmoniczne
Rys. 3. Moc
Zasilacz PSX-R
z takim samym
transformatorem
jak we wzmacnia-
czu i bateri¹
kondensatorów.
Poniewa¿ do testu trafi³ zestaw sk³adaj¹cy siê ze wzmacniacza zintegro-
wanego oraz PSX-R - czyli oddzielnego zasilacza - przetestowa³em sprzêt
w dwóch konfiguracjach. W podstawowej wersji (integra z w³asnym zasila-
czem) moc wynosi 72W/8Ω (63W w stereo). Mimo, ¿e brakuje wyraŸnej
deklaracji producenta o mo¿liwoœci wspó³pracy z kolumnami 4Ω (przynaj-
mniej w instrukcji obs³ugi), okaza³o siê, ¿e Cyrus radzi sobie z tym œwiet-
nie, moc wynosi 121W/4Ω w jednym kanale i spada do 101W w stereo.
W tabelkach oprócz podstawowych danych znalaz³y siê te¿ pola z ”gwiazd-
k¹”, które oznaczaj¹ pomiar z zewnêtrznym zasilaczem PSX-R. Co zaskaku-
j¹ce, moc jest niemal identyczna, ró¿nica wystêpuje tylko w dwukana³o-
wym trybie obci¹¿enia 4Ω, który uwalnia dodatkowe 7W. Czu³oœæ dla
mocy maksymalnej to typowe 0,24V. Poziom szumów nie jest najlepsz¹
stron¹ wzmacniacza, 72dB to wynik mizerny, nie doœæ dobry nawet w ta-
nich amplitunerach, nie wspominaj¹c ju¿ o audiofilskiej integrze. Dynamika
to 89dB, na te wartoœci PSX-R ponownie nie ma wp³ywu. Wzmacniacz nie
zachwyca te¿ wspó³czynnikiem t³umienia - osi¹gaj¹c rezultat 11. Zestawy
pomiarów dla wersji z oraz bez PSX-R s¹ praktycznie identyczne, dlatego
zamieœci³em poni¿ej tylko jedn¹ wersjê, dla podstawowej konfiguracji (bez
PSX-R). Pasmo przenoszenia (rys.1) rozci¹ga siê od 10Hz z bardzo ma³ym
spadkiem -0,2dB, a¿ do 100kHz, gdzie mamy -1,6dB.
Analiza widma (rys.2) ujawnia obecnoœæ dwóch harmonicznych. Naj-
wiêkszy udzia³ ma trzecia, której poziom to wysokie -63dB. Przy -78dB
le¿y druga harmoniczna, dalej w spektrum dominuj¹ szumy. Zniekszta³ce-
nia THD+N utrzymuj¹ siê na poziomie ni¿szym od 0,1% ju¿ powy¿ej mocy
1W dla obydwu obci¹¿eñ (rys.3). Minimum przypada na 0,044% i moc
55W przy 8Ω oraz 0,053% i moc 72W przy 4Ω.
Modu³ PSX-R w pomiarach laboratoryjnych przynosi ledwie zauwa¿aln¹
poprawê parametrów. Nie wiem jaki wp³yw ma PSX-R na brzmienie, wyro-
kuj¹c jedynie na podstawie testu laboratoryjnego s¹dzê, ¿e lepiej albo wy-
braæ inny wzmacniacz, albo pozostaæ przy samej integrze i w ten sposób
zaoszczêdziæ.
Moc znamionowa (1% THD+N, 1kHz) [W]
Obciążenie [Ω]
Wysterowanie (K -kanały)
Wzmacniacze zintegrowane 7000-10 000 z³
HI-FI
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]