[ Pobierz całość w formacie PDF ]
gosp. dom.
Stała 1,3478 ,2009 44,9982 ,0000
Chi-Square 272,574 df=4 Sig. ,0000
7.5.3. Czas spędzany przy komputerze
Prawie równie ważne co sam fakt korzystania z komputera jest to, ile czasu poświęca się na
korzystanie. Osoby korzystające z komputera poświęcają na to średnio 14 godzin i 45 minut w
tygodniu. Więcej korzystają mężczyzni średnio 16 godzin i 15 minut. Kobiety średnio 13
godzin i 20 minut.
Najwięcej korzystają osoby z grupy wiekowej 25-34 lata. Spędzają oni przy komputerze
średnio 17 godzin i 20 minut tygodniowo. Zdecydowanie więcej korzystają z komputerów osoby
mieszkające w większych miejscowościach. Korzystający z komputerów mieszkańcy miast
powyżej 500 tysięcy mieszkańców spędzali przy nim średnio 18 godzin i 15 minut. Osoby
mieszkające na wsi, spędzają przy nich niecałe 11 godzin tygodniowo. Dużo z komputerów
korzystają również osoby z wyższym wykształceniem (średnio 18 godzin i 50 minut), pracujące
w sektorze prywatnym (18 godzin i 40 minut), i te zarabiające najwięcej (średnia dla osób z
górnego kwartyla zarobków to również 18 godzin i 40 minut).
Jednak na podstawie porównywania czasów korzystania w różnych grupach trudno jest
stwierdzić, jaki dokładnie wpływ mają poszczególne czynniki. Jest tak na przykład ze względu
na to, że osoby z wyższymi dochodami to również częściej osoby o wyższym wykształceniu.
Trudno jest więc ustalić, który z tych czynników wykształcenie czy zarobki ma większe
znaczenie dla czasu poświęcanego na korzystanie z komputera. Analiza regresji pozwala na
ustalenie wpływu poszczególnych zmiennych niezależnych na zmienną zależną i zmierzenie
efektów zmian poziomu wartości jednaj zmiennej, przy stałych wartościach innych zmiennych.
Czas, jaki ludzie spędzają przy komputerze, zależy od wielu czynników. Jednak, co ciekawe,
poszczególne czynniki mają bardzo różne znaczenie dla tego, ile czasu poświęcają kobiety a ile
mężczyzni na używanie komputera, dlatego analiza dla tych dwóch grup została przeprowadzona
oddzielnie.
Największe znaczenie ma oczywiście fakt wykorzystywania komputera w pracy. Wpływ
tego czynnika jest dużo istotniejszy dla kobiet. Używanie komputera w pracy przez kobiety
Diagnoza społeczna 2003 226
powoduje, że spędzają przy nim przeciętnie o 14 godzin i 40 minut tygodniowo więcej niż ich
koleżanki korzystające z komputera w innych miejscach. U mężczyzn używanie komputera w
pracy zwiększa czas korzystania tylko o 10 godzin. Wynika to prawdopodobnie z charakteru
pracy. W przypadku kobiet praca częściej ma charakter biurowy i wiąże się z
intensywniejszym wykorzystywaniem komputera. Następnym ważnym czynnikiem jest
używanie komputera w domu. Kobiety korzystające w domu spędzają przy komputerze średnio o
5 godzin i 10 minut w tygodniu więcej niż te, które w domu nie korzystają. Natomiast mężczyzni
używający komputera w domu, spędzają przy nim o 8 godzin i kilka minut dłużej. Mniejsze
znaczenie ma korzystanie z komputera w szkole lub na uczelni. Owocuje ono wydłużeniem
czasu spędzanego przed komputerem o mniej więcej 2 i pół godzinny zarówno wśród mężczyzn,
jak i wśród kobiet. Korzystanie w innych miejscach nie miało istotnego wpływu na ogólny czas
używania komputera.
Tabela 7.16. Liczba godzin spędzonych w ostatnim tygodniu przed komputerem przez mężczyzn.
Krytyczny
Współczynniki Współczynniki Statystyka
Predyktor poziom
niestandaryzowane standaryzowane t-Studenta
istotności
B S.E. Beta
Stała 7,040 2,674 2,633 ,009
Wiek w marcu 2003 -,306 ,038 -,226 -8,007 ,000
Wielkość miejscowości
-,705 ,227 -,075 -3,105 ,002
zamieszkania
Liczba lat nauki ,850 ,158 ,142 5,386 ,000
Korzystanie z komputera w pracy 10,032 ,932 ,289 10,761 ,000
Korzystanie z komputera w domu 8,127 ,893 ,217 9,103 ,000
Korzystanie z komputera w szkole
2,403 1,139 ,059 2,109 ,035
lub na uczelni
Tabela 7.17. Liczba godzin spędzonych w ostatnim tygodniu przed komputerem przez kobiety
Krytyczny
Współczynniki Współczynniki Statystyka
Predyktor poziom
niestandaryzowane standaryzowane t-Studenta
istotności
B S.E. Beta
Stała 7,854 1,515 5,183 ,000
Wiek w marcu 2003 -6,77E-02 ,032 -,056 -2,092 ,037
Wielkość miejscowości
-,783 ,178 -,096 -4,402 ,000
zamieszkania
Korzystanie z komputera w pracy 14,624 ,746 ,492 19,612 ,000
Korzystanie z komputera w domu 5,200 ,687 ,168 7,571 ,000
Korzystanie z komputera w szkole
2,567 ,912 ,075 2,813 ,005
lub na uczelni
Ważnym czynnikiem jest też wiek osoby używającej komputera. Ale znaczenie tego
czynnika jest również różne dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Ogólnie osoby młodsze korzystają z
komputerów więcej niż osoby starsze, lecz zależność ta jest dużo silniejsza w przypadku
mężczyzn, u których każdy rok życia więcej, to przeciętnie 18 minut korzystania z komputera
mniej. Wśród kobiet różnica jednego roku przekłada się przeciętnie tylko na 4 minuty
korzystania z komputera.
Znaczenie ma również miejsce zamieszkania i brak jest w tym przypadku istotnych różnic
pomiędzy mężczyznami i kobietami. Natomiast duże różnice występują w przypadku
wykształcenia. Ma ono znaczny wpływ na ilość czasu spędzanego przed komputerem przez
mężczyzn i żadnego znaczenia wśród kobiet.
Diagnoza społeczna 2003 227
7.5.4. Umiejętności korzystania z komputera
Fakt używania komputerów nie byłby aż tak społecznie ważną sprawą, gdyby nie to, że może
bardzo mocno przyczyniać się do polepszenia sytuacji osób korzystających z nich. Komputer
[ Pobierz całość w formacie PDF ]